رندی

فرصت شمر طریقت رندی که این نشان چون راه گنج بر همه کس آشکاره نیست

رندی

فرصت شمر طریقت رندی که این نشان چون راه گنج بر همه کس آشکاره نیست

وصف حال

دو غزل را انتخاب کردم که به راستی وصف‌حال این روزهای من است. بسیار ناراحتم و اندوهناک و در عین حال امیدوار چون‌که:

    "دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت               دائماً یکسان نماند حال دوران غم مخور"

اما غزل نخست از حضرت سعدی:

بگــــــــــذار تا مقــــــابل روی تـو بگـــذریم              دزدیده در شمـــــایل خــــــوب تو بنــگریم

شوقــــست در جدایی و جورست در نظر              هم جــور به که طـــاقت شوقت نیاوریـــم

روی ار به روی ما نکنی حکم از آن توست              بـازآ کـه روی در قـدمـــــــانت بگستــــریم

ما را سریــــست با تو که گر خلـق روزگار              دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم

گفتـــی ز خاک بیشترند اهل عشــق من              از خاک بیشتـــــــر نه که از خاک کمتریم

ما با توایــــــــم و با تو نه​ایم اینت بلعجــب              در حلقه​ایم با تــــــو و چون حلقه بر دریم

نه بوی مهر مـــــی​شنویم از تو ای عجـب              نه روی آن که مهـــــــــر دگر کس بپروریم

از دشمنان برند شکـــــــایت به دوســتان             چون دوست دشمنست شکایت کجا بریم

ما خود نمی​رویم دوان در قــــــــفای کس             آن می​برد که ما به کمنــــــــــد وی اندریم

سعدی تو کیستی که در این حلقه کمند             چنـــــــــــــدان فتاده​اند که ما صید لاغریم


و دومین غزل از حافظ سترگ:


بر سر آنم که گــــــــــــــــر ز دست برآید                     دست به کاری زنم که غصه سر آید

خلوت دل نیست جای صحبت اضــــــداد                     دیو چو بیــــــــــرون رود فرشته درآید

صحبت حکام ظلمت شب یلـــــــــداست                     نور ز خورشیـــــــــد جوی بو که برآید

بر در ارباب بی​مــــــــــــــــــــــروت دنیــــا                    چند نشینی که خواجه کی به درآید

ترک گدایی مکن که گنج بیـــــــــــــــابی                     از نظر ره روی کـه در گــــــــــــذر آید

صالح و طالح متاع خویش نــــــــــــمودند                     تا که قبـــــــول افتد و که در نظر آید

بلبل عاشق تو عمر خــــــــــــواه که آخر                     باغ شود سبــز و شاخ گل به بر آید

غفلت حافظ در این سراچه عجب نیست                    هر که به میخـــــانه رفت بی​خبر آید


قفا: (قَ) [ ع . قفاء ] (اِ.) 1 - پس گردن ، پشت گردن . 2 - پشت . 3 - پی ، دنبال . 4 - عقب .

طالح: (لِ) [ ع . ] (اِفا.) مرد بدکردار، تبهکار.

نظرات 9 + ارسال نظر
افشین و امنه دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:49 ب.ظ http://afy-ami.blogfa.com/

هر 2تا شعر زیبا بود.
خوشحال می شیم به ما هم سر بزنید

دهقانی سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1388 ساعت 05:51 ق.ظ http://dehghanii.blogfa.com/

درود
به تازگی تارنمایی ساخته ام. ابتدای راه خوشحال میشوم اگر سری بزنید.
با سپاس.

سام سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:58 ب.ظ http://www.baranebahari7javid.blogfa.com

سلام!
من ادبیات انگلیسی بوشهر خوندم و خوشحالم که شاگرد اقای خزایی بودم.
بله من نیز حق التدریس مرودشت و هزاران دیار دیگه ام.
البته نه زبان انگلیسی.
براتون آرزوی موفقیت می کنم.

سجاد سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:28 ب.ظ http://www.tavasool.parsiblog.com

سلام .احوال شما .امیدوارم تحت توجهات مولا صاحب الزمان همیشه موفق وشالم وشاد باشید .بیاییددلمان را معنوی کنیم با صلوات برای فرج امام زمان

امام على علیه السلام:زیاد کردن نیکى و بى دریغ احسان کردن و خوددارى از منّت نهادن، نشانه مردانگى مرد است

احسن به شما که این حل خوش را دارین
منتظر حضور گرم شما هستم واز نظرات شما به گرمی استقبال میکنم

سجاد چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1388 ساعت 03:44 ب.ظ http://www.tavasool.parsiblog.com

سلام.احوال شما .امیدوارم حالتان خوب وخوش باشد .بیاییددلمان را با ذکر صلوات بر منجی بشریت حضرت مهدی نورانی کنیم
امام علی علیه السلام می فرماید:احسان و نیکی کردن سبب ایجاد محبت و دوستی است
ممنون از شما که به کلبه من سر زدید واحسن به شما این شعرهای قشنگی که انتخاب کردید خودتان چطور شعر می گویید؟
منتظر حضور گرم شما درکلبه کوچکم هستم واز نظرات شما به گرمی استقبال میکنم

رفیق فردوسی چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:10 ب.ظ

از دید من غزل نخست بهترین شعر سعدی است یا در بین ۱۰ غزل برتر ادبیات فارسی خودش را استوار می دارد. با اینکه می دانم انتخاب بهترین در کار سعدی بیهوده است

اگر ۵ ستون ادب را نداشتیم وضعمان خیلی بدتر از الان بود

سیمین (امید) جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:41 ب.ظ http://www.architect212.blogfa.com

سلام ببخشید که خیلی دیر اومدم موقه امتحانا تو نت نمی یومدم تا حالا که تموم شده
من همیشه از خوندن شعرای حافظ لذت بردم هربار بیشتر از قبل
عالی بود
برمیگردم

ف.دهقانی سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:34 ب.ظ http://dehghanii.blogfa.com

درود بر شما.
با متن کلاف بروزم.

سام یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:28 ب.ظ

آپ کنید بد نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد